Teknisk information om SEFOS
För mer information, vänligen ta kontakt med en av våra distributörer så återkommer vi så snart som möjligt.
För att ta emot meddelanden via SEFOS behöver man inte vara registrerad till tjänsten. Allt som krävs är en e-postadress.
Som SEFOS-användare loggar man enkelt in i SEFOS add-in för att öppna det krypterade meddelandet. Är man inte registrerad i SEFOS och får en säker länk, går det istället att identifiera sig via den metod som anvsändaren bestämt;
Hög tillitsnivå:
För privatperson:
+ Mobilt BankID
+ Freja e-ID
För organisationer:
+ NetID & SITHS
+ Freja Organisations eID
+ Nexus ID
Lägre tillitsnivå:
SMS
E-post
För att kunna nyttja SEFOS funktioner behöver någon av följande applikationer användas:
SEFOS fungerar tillsammans med MS Outlook och för både Micosoft 365 eller Exchange 2016 & 2019. Om du vill kunna skydda dina meddelanden via SEFOS och Outlook krävs att du först installerar SEFOS som tillägg till Outlook.
Skicka säkra meddelanden genom Teams och verifiera användare in till Teamsmöten genom att låta de inbjudna mottagarna använda sig av allt från tjänstelegitimation till privat eID och SMS.
Har man ej tillgång till MS Outlook eller Teams kan man istället använda SEFOS for Web för att skicka skyddade meddelanden. Detta alternativ är helt webbaserat och kräver varken installation eller ytterligare tillägg till din enhet. SEFOS for Web får du automatiskt tillgång till som en registrerad användare av SEFOS.
Utöver någon av ovan applikationer krävs även följande:
SEFOS kan anpassas efter olika klientcertifikat. Idag erbjuds följande inloggningsalternativ;
Hög tillitsnivå:
För privatperson
+ Mobilt BankID
+ Freja e-ID
För organisationer
+ NetID & SITHS
+ Freja Organisations eID
+ Nexus ID
Lägre tillitsnivå:
Lösenord
Som all digital kommunikation borde vara